Прикорм. Всі важливі моменти

Прикорм – це перше знайомство дитини з новою їжею. Прикорм – тверді і рідкі продукти, які доповнюють грудне молоко або суміш, які малюк вже отримує. Бажано, щоб прикорм був введений вчасно і правильно. Він повинен бути корисним, поживним і смачним! Прикорм має бути привабливим і безпечним, доступним і зручним для малюка та його батьків. Нехай цей новий етап стане приємним і мінімально стресовим для всієї родини.

Прикорм – Позиційний документ
(Українська академія медицини грудного вигодовування)

Коли починати прикорм?

Загалом міжнародні рекомендації (ВООЗ, AAP, NHS, CDC, ESPGHAN, NASPGHAN, EAACI, UpToDate) сходяться у тому, що:

Коли дитина готова до прикорму?

З чого починати прикорм?

Щоб забезпечити ріст та енергетичні потреби малюка, його їжа повинна бути різноманітною та поживною.

Найкраще розпочати прикорм з овочів, м'яса та зернових. Останні містять важливі залізо та цинк. Вводьте новий продукт в середньому раз на 3 дні (раз на 2-5 днів). Спостерігайте за можливими ознаками непереносимості або алергії. Малюку може знадобитися спробувати кожний новий продукт від 2 до 15 разів, щоб розсмакувати його.

Основні різновиди прикорму

Як часто давати прикорм протягом дня?

Рекомеднації ВООЗ та NHS:

Введення алергенів

З початком прикорму продукти алергени можуть бути введені в будь-який час. Рекомендовано до 1 року познайомити дитину з усіма поширеними продуктами-алергенами (арахіс, шоколад, мед, риба, морепродукти, яйця, соя, цитрусові).

Дітям з ускладненим спадковим алергологічним анамнезом, які мають високий ризик алергії, такі продукти повинні вводитися обережно, бо реакція може бути вже на перше введення.

Скільки води давати дитині під час прикорму?

Від 6 місяців до 1 року дитині потрібно 120-240 мл води на день (сумарно 0.5-1 склянка). Воду варто пропонувати під час їжі та періодично протягом дня.

Вода може бути у відкритій звичайній чашці чи склянці, чашці з соломинкою або кришкою з отвором, яка не має носика або смоктунця. Це допомагає формувати правильні звички пити воду, навики використання чашки, розвиток м’язів ротової порожнини та збереження здоров’я дитячих зубів.

Від пюре до шматочків

Краще робити етап пюре коротким. Дослідження показують, що немовлята, які познайомились із різними текстурами до 9 місяців, як правило, мають менше проблем з харчуванням і краще сприймають їжу в майбутньому.

Немовлятам не потрібні зуби, вони готові жувати м'які текстури яснами. Якщо варені шматочки овочів можуть бути здавлені незначним натисканням пальця дорослого, дитина зможе їсти такий шматочок.

Прикорм: від пюре до шматочків

Заборонені продукти

До 1 року заборонені:

До 2 років заборонені:

До 3 років заборонені:

До 5 років заборонені:

До 12 років заборонені:

Психологічні підходи до прикорму

Важливо навчати дитину харчовим звичкам, починаючи з першого знайомства з їжею, підтримувати харчовий інтерес та безпечне і позитивне середовище під час їжі. Дослідження показують, що спільні прийоми їжі позитивно впливають на розвиток дітей.

Не варто розділяти продукти на улюблені і неулюблені, слід періодично пропонувати всі продукти, навіть якщо дитина від них відмовляється, а також не приховувати їх в інших стравах.

Пропонування різних текстурованих продуктів без тиску, заохочення цікавості дитини до вивчення їжі впливає на формування здорової харчової поведінки в майбутньому.

Дитина повинна звикати до процесу прийому їжі — сидіти, брати їжу з ложки/виделки, відпочивати між перекусами та зупинятися, коли наїлася.

Уникати використання їжі як методу виховання в ролі покарання або винагороди, а також для відволікання уваги. Не використовувати відволікаючі фактори під час їжі (мультфільми, телефони, книжки).

Не робити дитину заручником реакцій дорослих: надмірно не хвалити за з’їдене та не демонструвати розпач, якщо вона відмовляється їсти.

Формування здорових харчових навичок

Важливо дотримуватись режиму дня: він дає дітям відчуття безпеки, розслабляє, знижуючи рівень тривожності та сприяє розвитку позитивних стосунків між батьками та дітьми

Для дитини важливий досвід: щоб сформувати уявлення про продукт (смак, запах, вигляд), потрібно спробувати його від 2 до 15 разів у різних подачах та формах. Потрібно давати можливість досліджувати їжу (гратися, нюхати, облизувати, роздавлювати), розуміти і відчувати голод та насичення. Не змушувати їсти, не маніпулювати, уникати негативних коментарів про їжу та вигляд дитини.

Тривожність батьків сприяє тривожності дітей. Діти мають бачити, як батьки самі їдять їжу, яку пропонують, бо це означає її безпечність.

Збалансований сніданок - запорука хорошого самопочуття та енергії на весь день. Більше клітковини, менше цукру.

Обід може складатися з груп усіх харчових продуктів, які багаті на вуглеводи і білки, та обов’язково включати овочі. Завжди у великій кількості та у вільному доступі на столі мають бути овочі/зелень.

Вечеря у колі родини є запорукою будування правильних стосунків дітей з їжею [психологія харчування].

Перекус: овочі/фрукти + зернові для ситості + білкові. Перекус орієнтовно в об’ємі 2-3 кулачків.


Матеріал підготували педіатри Смарт Медікал Центр