Прикорм. Всі важливі моменти
Прикорм – це перше знайомство дитини з новою їжею. Прикорм – тверді і рідкі продукти, які доповнюють грудне молоко або суміш, які малюк вже отримує. Бажано, щоб прикорм був введений вчасно і правильно. Він повинен бути корисним, поживним і смачним! Прикорм має бути привабливим і безпечним, доступним і зручним для малюка та його батьків. Нехай цей новий етап стане приємним і мінімально стресовим для всієї родини.
Прикорм – Позиційний документ
(Українська академія медицини грудного вигодовування)
Коли починати прикорм?
Загалом міжнародні рекомендації (ВООЗ, AAP, NHS, CDC, ESPGHAN, NASPGHAN, EAACI, UpToDate) сходяться у тому, що:
- з віку 4-6 місяців – можна пробувати знайомити немовля з новою їжею та формувати харчовий інтерес, якщо є ознаки готовності дитини до прикорму;
- з 6 місяців – прикорм повинен вводитися обов'язково.
Коли дитина готова до прикорму?
- Вік 4-6 місяців, не раніше.
- Дитина добре тримає голову.
- Може сидіти у вертикальному положенні або з підтримкою.
- Здатна брати предмети та легко підносити їх до рота.
- Є харчовий інтерес: коли дитина зацікавлена саме їжею, а не предметами зі столу та намагається схопити їжу ротом або нахиляється вперед, щоб її отримати.
З чого починати прикорм?
Щоб забезпечити ріст та енергетичні потреби малюка, його їжа повинна бути різноманітною та поживною.
Найкраще розпочати прикорм з овочів, м'яса та зернових. Останні містять важливі залізо та цинк. Вводьте новий продукт в середньому раз на 3 дні (раз на 2-5 днів). Спостерігайте за можливими ознаками непереносимості або алергії. Малюку може знадобитися спробувати кожний новий продукт від 2 до 15 разів, щоб розсмакувати його.
- з 6 міс. (чи дещо раніше) – овочеві та фруктові пюре, також можна свіжовижаті соки (овочеві, фруктові, ягідні);
- з 6–6.5 міс. – додати м’ясо: почати з індички, курятини, кроля у вигляді овочево-м’ясних пюре;
- у 6–7 міс. – підключати молочно-круп’яні каші;
- з 7 міс. – також молочно-злакові каші;
- з 6-7 міс. – можна вже додавати в їжу рослинну олію, вершкове масло;
- у 7-8 міс. – додати в раціон кисломолочі продукти (творожний сир, кефіри, йогурти); також пробувати варений яєчний жовток;
- з 8-9 міс. – давати вже рибне пюре, м’ясні тефтелі, хліб;
- після 9-10 міс. – раціон має наближатися до дорослого.
Основні різновиди прикорму
- Пюре з подальшим переходом на шматочки.
- BLW-прикорм ("baby-led weaning") або самоприкорм - підхід до пропонування прикорму, коли дитині дають свободу дій у знайомстві з їжею і вона самостійно харчується продуктами в безпечній подачі.
- Можна зустріти ще педагогічний та педіатричний види прикорму.
Як часто давати прикорм протягом дня?
Рекомеднації ВООЗ та NHS:
- близько 6 міс. – 1 раз на день;
- від 6 до 9 міс. – поступовий перехід від 1 разу до 3 разів на день;
- від 9-10 міс. – 3 рази день;
- від 12 міс. – 3-4 рази на день + можливі 1-2 поживні перекуси.
Введення алергенів
З початком прикорму продукти алергени можуть бути введені в будь-який час. Рекомендовано до 1 року познайомити дитину з усіма поширеними продуктами-алергенами (арахіс, шоколад, мед, риба, морепродукти, яйця, соя, цитрусові).
Дітям з ускладненим спадковим алергологічним анамнезом, які мають високий ризик алергії, такі продукти повинні вводитися обережно, бо реакція може бути вже на перше введення.
Скільки води давати дитині під час прикорму?
Від 6 місяців до 1 року дитині потрібно 120-240 мл води на день (сумарно 0.5-1 склянка). Воду варто пропонувати під час їжі та періодично протягом дня.
Вода може бути у відкритій звичайній чашці чи склянці, чашці з соломинкою або кришкою з отвором, яка не має носика або смоктунця. Це допомагає формувати правильні звички пити воду, навики використання чашки, розвиток м’язів ротової порожнини та збереження здоров’я дитячих зубів.
Від пюре до шматочків
Краще робити етап пюре коротким. Дослідження показують, що немовлята, які познайомились із різними текстурами до 9 місяців, як правило, мають менше проблем з харчуванням і краще сприймають їжу в майбутньому.
Немовлятам не потрібні зуби, вони готові жувати м'які текстури яснами. Якщо варені шматочки овочів можуть бути здавлені незначним натисканням пальця дорослого, дитина зможе їсти такий шматочок.
Заборонені продукти
До 1 року заборонені:
- сіль
- коров'яче молоко (як напій)
- усі інші напої, крім води
До 2 років заборонені:
- додатковий цукор
- мед
- цукрозамінники
- різні чаї, кава та какао
До 3 років заборонені:
- промислові напівфабрикати
- магазинні сосиски та ковбаси
- пакетовані соки
До 5 років заборонені:
- сирі/напівсирі продукти тваринного походження (яйця, м’ясо, риба, птиця, сало)
- непастеризоване молоко та виготовлені з нього молочні продукти
- копченості
- сирі пророщені паростки
- рисові напої
До 12 років заборонені:
- риба з високим вмістом ртуті (тунець жовтоперий/великоокий, риба-меч, акула, марлін)
- лісові гриби
Психологічні підходи до прикорму
Важливо навчати дитину харчовим звичкам, починаючи з першого знайомства з їжею, підтримувати харчовий інтерес та безпечне і позитивне середовище під час їжі. Дослідження показують, що спільні прийоми їжі позитивно впливають на розвиток дітей.
Не варто розділяти продукти на улюблені і неулюблені, слід періодично пропонувати всі продукти, навіть якщо дитина від них відмовляється, а також не приховувати їх в інших стравах.
Пропонування різних текстурованих продуктів без тиску, заохочення цікавості дитини до вивчення їжі впливає на формування здорової харчової поведінки в майбутньому.
Дитина повинна звикати до процесу прийому їжі — сидіти, брати їжу з ложки/виделки, відпочивати між перекусами та зупинятися, коли наїлася.
Уникати використання їжі як методу виховання в ролі покарання або винагороди, а також для відволікання уваги. Не використовувати відволікаючі фактори під час їжі (мультфільми, телефони, книжки).
Не робити дитину заручником реакцій дорослих: надмірно не хвалити за з’їдене та не демонструвати розпач, якщо вона відмовляється їсти.
Формування здорових харчових навичок
Важливо дотримуватись режиму дня: він дає дітям відчуття безпеки, розслабляє, знижуючи рівень тривожності та сприяє розвитку позитивних стосунків між батьками та дітьми
Для дитини важливий досвід: щоб сформувати уявлення про продукт (смак, запах, вигляд), потрібно спробувати його від 2 до 15 разів у різних подачах та формах. Потрібно давати можливість досліджувати їжу (гратися, нюхати, облизувати, роздавлювати), розуміти і відчувати голод та насичення. Не змушувати їсти, не маніпулювати, уникати негативних коментарів про їжу та вигляд дитини.
Тривожність батьків сприяє тривожності дітей. Діти мають бачити, як батьки самі їдять їжу, яку пропонують, бо це означає її безпечність.
Збалансований сніданок - запорука хорошого самопочуття та енергії на весь день. Більше клітковини, менше цукру.
Обід може складатися з груп усіх харчових продуктів, які багаті на вуглеводи і білки, та обов’язково включати овочі. Завжди у великій кількості та у вільному доступі на столі мають бути овочі/зелень.
Вечеря у колі родини є запорукою будування правильних стосунків дітей з їжею [психологія харчування].
Перекус: овочі/фрукти + зернові для ситості + білкові. Перекус орієнтовно в об’ємі 2-3 кулачків.
Матеріал підготували педіатри Смарт Медікал Центр